Przejdź do treści

100 Kilogramów Złota w Muzeum!

Nowojorskie Nowe Muzeum zwiększyło ochronę i wprowadziło 24-godzinną obserwację. W weekend otwarto tam bezprecedensową wystawę, której najcenniejszą atrakcją jest rzeźba wykonana ze stu kilogramowych sztabek złota.

Długo oczekiwana retrospektywa Chrisa Burdena jest pierwszą amerykańską wystawą transgresyjnego artysty z Los Angeles od 25 lat, a eksponaty zajmują cały budynek muzeum. Jak mówi Lisa Phillips, dyrektor Nowego Muzeum, wystawa „Chris Burden: Extreme Measures” jest najbardziej ambitnym projektem kiedykolwiek wystawionym w muzeum. Choć inne eksponaty, jak np. gigantyczna ciężarówka, zwisający z sufitu 9-metrowy „Statek Widmo” czy trzytonowe „Wielkie Koło” przysporzyły kuratorom wielu problemów logistycznych, to „Wieża Władzy” wymaga najwięcej uwagi.

Symboliczna rzeźba z 1985 roku została wykonana ze stu odlewanych sztabek czystego złota. Jej dzisiejsza wartość to blisko 13,5 miliona złotych. Sztabki ułożone są w kształt małej piramidy umieszonej w szklanej witrynie. Dookoła cennej konstrukcji umieszono małe figurki wykonane z zapałek i igieł, okrążające złoto oddając mu cześć. Piramida ma blisko 30 cm wysokości i umieszona jest na postumencie, dzięki któremu całość znajduje się na poziomie wzroku.

Kuratorzy wystawy zainstalowali „Wieżę Władzy” w jednej z najmniej widocznych lokalizacji w budynku – w małej niszy na schodach pomiędzy trzecim a czwartym piętrem. Odwiedzający mogą tam podchodzić pojedynczo, po uprzednim oddaniu wszelkich toreb i okryć wierzchnich do zamykanego depozytu. Amatorom sztuk Burdena towarzyszyć będzie także wynajęta przez muzeum prywatna ochrona. Rzeźba jest nieustannie obserwowana przez system kamer oraz strażników, którzy nie spuszczają jej z oka przez 24 godziny na dobę.

Złota rzeźba miała być zaprezentowana publiczności w 2009 roku na wystawie „Tona, Kilogram” w Los Angeles. Sztabki zostały jednak zarekwirowane przez władze federalne, gdy okazało się, że teksański miliarder, od którego kupiono złoto, został oskarżony o liczne defraudacje. Wystawa nigdy się nie odbyła. – Spodziewaliśmy się, że złoto mogą ukraść uzbrojeni złodzieje, ale nie faceci w garniturach – powiedział później Burden.

Otwarta właśnie nowojorska wystawa, jak na możliwości artysty, nie jest szczególnie kontrowersyjna. Chris Burden, znany jest głównie z tego, że w latach 70-tych w imię sztuki dał się postrzelić, a nawet ukrzyżować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.