Przejdź do treści

W Jaki Sposób Apple Może Wpłynąć Na Cenę Złota?

Wszyscy fani technologicznych gadżetów z logo nadgryzionego jabłka, z niecierpliwością oczekują premiery najnowszego produktu firmy z Cupertino, którym jest Apple Watch. Tylko nieliczni zdają sobie jednak sprawę, iż ta niepozorna innowacja może bardzo poważnie wpłynąć nie tylko na cenę złota, ale – być może – także na całą gospodarkę światową.

W sytuacji, kiedy rynek wyczekuje chociażby najmniejszych szczegółów cenowych premierowego produktu – ostatnie raporty wyraźnie wskazują, iż Apple planuje miesięczną sprzedaż na poziomie ponad miliona zegarków. I to tylko w specjalnej „złotej” wersji!

Jak wyliczył Josh Center z portalu TidBits, o ile plotki o potężnym wolumenie produkcji są prawdziwe – Apple stanie w kolejce po ponad 1/3 światowej, rocznej podaży złota, niezbędnej do zaspokojenia prognozowanego popytu na nowy gadżet. Dla porównania, spółka z Doliny Krzemowej w ciągu zaledwie dekady będzie potrzebowała niemal tyle złota, ile aktualnie znajduje się w skarbcu Banku Rezerwy Federalnej w Nowym Jorku!

Zakładając, że złota wersja Apple Watch zawiera 2 uncje kruszcu – można śmiało szacować, iż firma w pierwszym roku przeznaczy na produkcję aż 24 miliony uncji!

Nie trzeba być sceptykiem, aby tak astronomiczne liczby wzbudziły podejrzenia. Mimo publikacji raportu w The Wall Street Journal, porównanie z realnymi wynikami wieloletnich producentów zegarków jest nieuniknione, gdzie przeciętne, roczne wyniki sprzedaży Rolex’a wynoszą około 600 tys. sztuk przy $4,7 miliarda przychodu. Tak duża rozbieżność nie zaskakuje – jednak należy pamiętać, iż Apple jest ekspertem w pokonywaniu kolejnych rekordów sprzedażowych, a sam produkt wymyka się z ram standardowego dobra luksusowego.

Przy obecnych cenach kruszcu, wynoszących ok. $1200 za uncję – pieniężne zapotrzebowanie giganta z Cupertino sięga ponad $28 miliardów. W takiej sytuacji, Apple będzie magazynować więcej złota, niż wynosi nawet roczny przychód Rolex’a. Zakładając, że sprzedaż szwajcarskich zegarków z najwyższej półki wynosi ok. 27 milionów sztuk rocznie – Apple będzie musiał przejąć 45% całego rynku luksusowych zegarków, aby zrealizować swoje założenia.

Czytaj także:  Izrael: Afera Wokół Handlu Złotem z Koreą Płn.

Nawet jeśli cele zostaną osiągnięte tylko w połowie – wartość sprzedaży nadal przyprawia o zawrót głowy. Mimo wszystko, jeżeli ktokolwiek mógłby kompletnie zdominować ten stary i zmęczony rynek luksusowych zegarków – to bez wątpienia jest to Apple.