Przejdź do treści

Czy złota moneta z Indii podbije świat?

Złote monety inwestycyjne są jednym z najważniejszych elementów popytu na złoto. Inwestorzy na całym świecie chętnie sięgają po nie z myślą o utrwaleniu wartości swojego majątku, a poszczególne państwa emitują je, by umocnić swoją pozycję. Monety takie mają zaspokoić lokalny popyt, ale są także na szeroką skalę eksportowane, pozytywnie wpływając na wzrost gospodarczy emitenta i świadomość jego marki za granicą.

Choć złoto na całym świecie lśni równie jasno, najbardziej kochają je chyba mieszkańcy Indii. W ich kulturze i tradycji złoto jest nie tylko środkiem gromadzenia pieniędzy poza wciąż trudno dostępnym systemem bankowym, ale przede wszystkim symbolem statusu społecznego i idealnym podarunkiem na każdą okazję.

Tym bardziej dziwić może fakt, że kraj który przez lata pozostawał największym konsumentem złota na świecie aż do ubiegłego roku nie doczekał się własnej oficjalnej monety bulionowej. Nazwano ją po prostu „Indian Gold Coin” i opakowano w zabezpieczone opakowania typu certicard.

Na razie dostępne są jedynie monety o wadze 5 i 10 gramów, które z jednej strony ozdobione zostały wzorem Ashoka Chakra, a z drugiej – portretem Mahatmy Gandhi’ego.

Z opublikowanych w ubiegłym tygodniu badań przeprowadzonych przez Światową Radę Złota (WGC), zainteresowanie monetą jest bardzo duże, a mieszkańcy Indii widzą jej wszechstronne zastosowanie. Od prezentów na śluby, urodziny i rocznice, przez uhonorowanie obchodów świąt Akshaya Trithiya i Diwali, po cele czysto inwestycyjne.

Złota moneta bulionowa z Indii ma jednak wielu mocnych konkurentów i jak na razie dobrze radzi sobie tylko na lokalnym rynku, w innych krajach pojawiając się niezwykle rzadko. Oto inne, najważniejsze kraje, które emitują własne złote monety bulionowe:

Stany Zjednoczone

Republika Południowej Afryki
krugerrand-2016

Kanada
lisc-2016

Australia
kangur-2016

lunar-pm-2016

Austria
filharmonicy-2016

Wielka Brytania
suweren-2016

britannia-2016

Meksyk
libertad-2016

Chiny
panda-2016

9 komentarzy do “Czy złota moneta z Indii podbije świat?”

  1. Biorąc pod uwagę wizerunek Gandhiego, można było się spodziewać, że popyt na te monety będzie spory, ale głównie w Indiach. W naszej części świata sporą rolę odgrywa mimo wszystko akredytacja LBMA i ogólna rozpoznawalność, która wiąże się z łatwością odsprzedaży.

  2. Nareszcie Indie weszły w poczet krajów emitujących własne złote monety bulionowe! Ale rzeczywiście z uwagi na wizerunek Ghandi’ego na monecie, popyt będzie koncentrował się głównie w kraju emitenta. Jednakże obywateli Indii nie trzeba będzie specjalnie namawiać do zainwestowania w monety rodzimej produkcji, ponieważ królewski kruszec w tym kraju jest bardzo popularną formą lokowania kapitału przy okazji rozmaitych uroczystości rodzinnych, jak i świąt religijnych.

  3. He needs to exercise, he is out of shape.
    No kidding? Are you serious?
    Just gone crazy or something. They were sitting opposite the owner of the company.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.