Prognozy dla rynku złota: Chiny będą kupować coraz więcej złota

W ciągle zatłoczonych sklepach jubilerskich na najsłynniejszej chińskiej ulicy handlowej East Nanjing Road w Szanghaju, półki aż uginają się pod ciężarem złotej biżuterii. Nic w tym dziwnego – Chińczycy od wieków słyną z wyjątkowego zamiłowania do złota, które jest dla nich symbolem dobrobytu i powodzenia. Prognozy dla rynku złota w Chinach są coraz bardziej optymistyczne.

Złoto dobre na każdą okazję

Żadne ważne wydarzenie w życiu młodego Chińczyka nie obędzie się bez przynajmniej jednego złotego prezentu na szczęście. Nawet nowo narodzone dzieci dostają malutkie złote naszyjniki lub bransoletki. Mówi się, że maluchy z najbogatszych rodzin przyszły na świat “ze złotymi pałeczkami w ustach”.

Złoto jest powszechnie kupowane na Chiński Nowy Rok, który jest największym chińskim świętem, a dla osób pracujących w wielkich miastach często jedyną okazją do spędzenia dłuższego urlopu z rodziną. W tym okresie najpopularniejsza staje się bogato zdobiona, 24-karatowa biżuteria z wizerunkami chińskich znaków zodiaku, takich jak smok, wąż czy tygrys.

Czytaj także: Ile kosztuje wydobycie uncji złota?

Historia złota w Chinach

Początki uwielbienia złota w Chinach sięgają czasów panowania Dynastii Han (206 p.n.e. – 220 n.e). Gwałtowny skok popytu na ten kruszec miał miejsce w okresie tzw. Sześciu Dynastii (222 – 589 n.e.), kiedy to do kraju zawitał buddyzm. Nowa wiara wzmogła zapotrzebowanie na złoto do odlewu posągów Buddy oraz ozdób i dewocjonaliów. Oprócz tego sami wierni zaczęli przynosić do świątyń ofiary w formie złotych kosztowności.

Statystyczny Chińczyk kocha złoto

Według danych z badania przeprowadzonego przez Światową Radę Złota, 82% pytanych Chińczyków traktuje złotą biżuterię nie tylko jako ozdobę, ale również finansowe zabezpieczenie. Nie mniej jednak podobna liczba badanych przyznaje, że jeszcze nigdy żadnej nie sprzedała.

Jednocześnie, te same osoby zapytane o plany na swój najbliższy luksusowy zakup najczęściej wskazują właśnie złote ozdoby (25%). Dopiero następne pozycje zajmują kolejno: sprzęty elektroniczne, torebka lub buty od znanych projektantów oraz drogie kosmetyki. Co więc stoi za tak dużym zainteresowaniem złotem w Chinach? Dla aż 80% ankietowanych jest ono symbolem kulturowej tożsamości. Ponad 60% traktuje je jako spadek, który przekaże kolejnym pokoleniom albo uważa, że jest idealnym prezentem dla najbliższych.

Chiński rynek złota dzisiaj

Obecnie to właśnie w Chinach rynek jubilerski rozwija się najszybciej. Przyczyną tego jest rosnąca zamożność społeczeństwa. Dominującą siłą nabywczą w obszarze złota i towarów luksusowych stali się młodzi Chińczycy. Pokolenie bogatych milenialsów chętnie manifestuje swoją tożsamość oraz status społeczny za pomocą ekskluzywnej biżuterii. Dodatkowo z każdym rokiem obniża się wiek, w którym przeciętny Chińczyk otrzymuje prezent w postaci pierwszej złotej biżuterii. Cenione są przede wszystkim unikatowe wzory, łączące w sobie nowoczesność z chińską tradycją.

Złoto – pożądana inwestycja

Jako że według długoterminowych przewidywań ceny złota mają konsekwentnie iść w górę, istnieje duże prawdopodobieństwo, że Chińczycy wkrótce zaczną interesować się złotą biżuterią także pod kątem inwestycyjnym. Taka sytuacja miała już miejsce wiosną 2013 roku, kiedy to w sklepach jubilerskich ustawiły się olbrzymie kolejki, a ludzie dosłownie przepychali się między sobą, aby dostać się do kasy. Cała zawartość magazynów wyczerpała się w ciągu kilku tygodni. Wszystko za sprawą chwilowej korekty cen, która sprawiła, że możliwy stał się tańszy zakup biżuterii w celu jej późniejszego odsprzedania z zyskiem.