Indie to zróżnicowany i dynamiczny kraj, który zamieszkuje jedno z najmłodszych społeczeństw na świecie. Ponad 500 milionów ludzi ma tam mniej niż 25 lat. Jednocześnie Hindusi są narodem posiadającym wyjątkowo długą historię oraz bogatą spuściznę kulturową.
Złoto w hinduskiej kulturze
Ważne miejsce w hinduskiej obyczajowości zajmuje złoto. Setki milionów ludzi we wszystkich zakątkach Indii każdego dnia kupują tradycyjne złote dodatki i dewocjonalia. Mimo rosnącej przewagi najmłodszych pokoleń, tradycyjna hinduska kultura nie wydaje się być zagrożona. W związku z tym złoto jako zasadniczy element najważniejszych hinduskich świąt może tylko zyskiwać na swojej rynkowej pozycji.
Jakie hinduskie święta nie obejdą się bez złota?
Akshaya Tritiya
Święto upamiętniające narodziny Paraśuramy (Dzierżącego Topór), czyli szóstego wcielenia jednego z najpopularniejszych bogów w hinduizmie – Wisznu. Nadejście tego święta jest dla Hindusów zapowiedzią szczęścia i dobrobytu, które w Indiach są kojarzone właśnie ze złotem. Z tej okazji organizowane są huczne festiwale, których uczestnicy bawią się w obficie obwieszonych złotem strojach.
Diwali
Indyjskie święto świateł, które symbolizują zwycięstwo dobra nad złem. W jego czasie Hindusi wspominają wygraną walkę bohaterskiego króla Rama, który w blasku chwały pokonał złego demona Rawanę. Na znak jego triumfu na ulicach pojawiają się lampiony i kolorowe światełka. To czas na składanie wizyt rodzinie i obdarowywanie bliskich podarkami, najczęściej w postaci złotych ozdób i biżuterii.
Makar Sankranti
Obchodzony w styczniu festiwal na cześć udanych żniw, czyli hinduska wersja polskich dożynek. Makar Sankranti ma związek z kultem Słońca i jest świętowane w czasie przesilenia, po którym dni stają się coraz dłuższe. W Indiach niemal każdy region ma swoje unikatowe zwyczaje i dekoracje dożynkowe. Ich wspólnym synonimem pozostaje jednak złoto.
Hinduskie wesele
Wesele w Indiach to niezwykle kosztowna, huczna i długa impreza. Złote są dekoracje oraz przygotowany specjalnie na tę okazję ołtarz. Najwięcej złota ma jednak na sobie panna młoda. Przyszła żona wygląda niemal jak bogini. Jest ubrana w wyszywane haftem, cekinami i kamyczkami jedwabne sari, które może ważyć nawet 10 kg. Jej strój uzupełnia bogata złota biżuteria, na którą składają się: ogromne naszyjniki, ozdoby na czole, duże koło w nosie oraz kolorowe bransoletki od nadgarstków po łokcie.
Indie dzisiaj
Współczesne Indie podlegają dynamicznym przemianom ekonomicznym i demograficznym. Miliony ludzi rocznie migruje ze wsi do miast, a rolnictwo przestaje odgrywać dominującą rolę w gospodarce.
Zauważalne są również zmiany w mentalności młodych Hindusów. Milenialsi widzą świat inaczej niż ich dziadkowie, a nawet rodzice. Jest to efekt postępującej globalizacji i technologizacji. W ostatnim czasie gwałtownie wzrosła liczba posiadaczy telefonów komórkowych. Jest ich obecnie ponad 220 milionów, co czyni Indie drugim na świecie największym rynkiem smartfonów.
Wszystkie te zjawiska mają istotny wpływ na tamtejszy rynek złota.
Ewolucja rynku złota w Indiach
W 2016 roku indyjska gospodarka była jedną z najszybciej rozwijających się na świecie. W związku z tym doszło do zwiększenia się przepływów na rynku złota. Chociaż w poprzednich latach nie działo się na nim za wiele, a popyt na kruszec w pewnym momencie spadł do najniższego od 2009 roku poziomu, to aktualne prognozy są wyjątkowo obiecujące. Zdecydowanie wykluczana jest możliwość wystąpienia kolejnych spadków.
24 stycznia tego roku został opublikowany oficjalny raport Światowej Rady Złota pt. Indyjski rynek złota: ewolucja i innowacje, w którym wyszczególniono główne czynniki, które w najbliższym czasie będą miały kluczowy wpływ na rynek metali szlachetnych w Indiach:
Postępująca urbanizacja
Według raportu obszary wiejskie i miasta powinny być rozpatrywane jako dwa osobne rynki. Mieszkańcy wsi i małych miejscowości najczęściej kupują złotą biżuterię. Natomiast mieszkańcy miast preferują inwestowanie w sztabki i monety. Masowa migracja do wielkich ośrodków zapewne przechyli szalę zapotrzebowania na rzecz tych ostatnich dóbr.
Coraz młodsze społeczeństwo
Ponad 45% mieszkańców Indii ma mniej niż 25 lat. Ten fakt nie wpłynie jednak ujemnie na rynek złota. Wręcz przeciwnie, nowe pokolenia wykazują silne przywiązanie do tego kruszcu. Na pytanie o to, co najchętniej kupiłbyś sobie, gdybyś nagle otrzymał 50 tys. rupii, ponad ⅓ ankietowanych w wieku od 18 do 33 lat odpowiedziała, że zainwestowałaby w złoto.
Reorganizacja rynku
Indyjska branża złotnicza zaczyna być coraz lepiej zorganizowana. Pomimo dużego stopnia regionalizacji, dużym firmom udaje się osiągać coraz większe obroty oraz budować rozległe sieci dystrybucji. Dzieje się tak dzięki nowoczesnym systemom zarządzania zapasami, skutecznym kampaniom reklamowych i silnemu nastawieniu na potrzeby współczesnego klienta.
Bogacenie się społeczeństwa
Z każdym rokiem na sile przybiera klasa średnia. Produkt krajowy brutto na jednego mieszkańca wzrasta, a zdobycze technologiczne docierają nawet do najdalszych zakątków kraju. Większy kapitał w rękach obywateli zaowocuje większym popytem na złoto, które jest nieodłączną częścią indyjskiej kultury.
Antykorupcyjna polityka rządu
Działania podjęte przez polityków zaczęły przynosić pierwsze efekty. Do priorytetów należało ograniczenie procederu prania brudnych pieniędzy oraz wprowadzenie większej transparentności do świata polityki. W efekcie zwiększa się płynność systemu bankowego oraz występują poważne utrudnienia w funkcjonowaniu czarnego rynku. Przewiduje się, że te zjawiska będą mieć pozytywny wpływ na rynek złota w Indiach.