Przejdź do treści

Najbardziej znani producenci złotej biżuterii na świecie 

Złota biżuteria towarzyszy ludzkości niemal od zarania dziejów. Była noszona przez ludzi od niepamiętnych czasów i wiele wskazuje na to, że zostanie w społeczeństwach na zawsze.

Dekoracje w postaci naszyjników, pierścionków, bransoletek lub kolczyków, rzeczy piękne, o wyjątkowym designie, zawsze jawić się będą jako symbole statusu oraz wyjątkowo istotne modowe dodatki. Biżuteria może być wykonana z najróżniejszych materiałów. My opowiemy o producentach tych ozdób, które stanowią symbol blichtru, wyjątkowości, najlepszej jakości i szczególnego blasku, czyli o twórcach biżuterii ze złota żółtego, białego, różowego, ze srebra o bardzo wysokim stopie lub z platyny, znanych na całym świecie. 

Biżuteria najwyższej jakości, którą zdobią dodatkowo piękne kamienie szlachetne, lśniące diamenty czy wyjątkowe perły jest wspaniałym nośnikiem wartości i oprócz walorów sentymentalnych oraz dekoracyjnych jest przede wszystkim nośnikiem wartości dla przyszłych pokoleń. Wysokiej jakości, niepowtarzalna złota biżuteria przetrwa każdy trend i dzięki temu może być i jest przekazywana z pokolenia na pokolenie.

Nabywając ponadczasową biżuterię wiele osób inwestuje w zdecydowanie klasyczne, designerskie, znane na całym świecie marki biżuterii. Niektóre z tych okazów luksusowej biżuterii wprost od projektantów mają wysoką wartość kolekcjonerską albo są po prostu tak ponadczasowe, że zawsze można przekazać je kolejnym właścicielom. W segmencie biżuterii premium czy też luksusowej jest niezliczona ilość producentów. Przyjrzyjmy się niektórym z nich.  

Boucheron – wiedza, innowacyjność i wyjątkowe wyczucie stylu 

Ów szlachetny jubiler i zegarmistrz Boucheron za swą siedzibę wybrał adres Place Vendôme w Paryżu, w którym działa od roku 1893. Boucheron słynie z drogiej biżuterii najwyższej jakości oraz z zegarków. Firma została założona we francuskiej stolicy już w 1858 roku przez Frédérica Boucherona.

Dziś dom Boucheron sprzedaje swoją wysokiej jakości i ponadczasową biżuterię w metropoliach na całym świecie. Kosztowności z kolekcji Quatre i Serpent to jedne z najbardziej znanych, rozpoznawalnych oraz najpopularniejszych wzorów tego projektanta. Quatre to kultowa kolekcja graficzna Boucheron, która została wprowadzona na rynek w roku 2004. Inspiracją dla niej stał się, co ciekawe i zaskakujące, projekt bruku na paryskich ulicach. 

Dobrze znany jest również naszyjnik Jodhpur tej marki, wprowadzony na rynek w roku 2015. Zasłynął oczywiście swoją wyjątkowością i kunsztem wykonania. Najciekawszy jest w nim chyba fakt, iż do wykonania tej ozdoby po raz pierwszy został wykorzystany marmur Makrana. Nigdy wcześniej nikt nie wykorzystał tego materiału do realizacji swoich biżuteryjnych wizji. Marmur Makrana, co warto odnotować, to ten sam kamień, którego użyto do budowy ponadczasowego i eterycznego Taj Mahal. 

Frédéric Boucheron szybko stał się znany z wyjątkowej jakości swoich kamieni szlachetnych. Około 1880 roku odważył się grawerować diamenty kwiatami lub arabeskami, przywracając tym samym – zapomnianą od czasów starożytnych – technikę grawerowania. Słynął współcześnie z bycia odważnym i niezwykle kreatywnym jubilerem-artystą. 

W 2018 roku Boucheron połączył swoje siły z Mennicą Paryską. Wykorzystując swój wielki talent uczestniczył w stworzeniu wyjątkowej kolekcji monet z okazji 160. rocznicy istnienia mennicy. 

Bvlgari – połączenie sztuki jubilerskiej i perfumeryjnej

Bvlgari to włoska spółka założona w Rzymie w 1884 roku, działająca w sektorze produktów luksusowych. Oprócz wysokiej jakości prestiżowej biżuterii i zegarków Bvlgari sprzedaje również perfumy oraz wyjątkową galanterię skórzaną. Nazwa marki pisana zazwyczaj jako „BVLGARI” pochodzi od nazwiska rodowego greckiego założyciela firmy – Sotirios Voulgaris

Biżuteria tej marki zaprojektowana w latach 20. i 30. XX wieku charakteryzowała się prostym wzornictwem oraz geometrycznymi kształtami i nawiązywała ewidentnie do nurtu art déco. Bvlgari połączył efektowną platynową biżuterię z diamentami i kolorowymi kamieniami szlachetnymi.

Szczególnie znany Bvlgari stał się jednak w latach 50. i 60., kiedy to powstały studia filmowe Cinecitta. Wśród klientów Bvlgari znalazło się bowiem wówczas wiele znanych gwiazd filmowych. Wymienić należy choćby Marlene Dietrich, Romy Schneider, Gina Lollobrigida, Elizabeth Taylor, Sophia Loren i wiele innych. Rzymski sklep marki odwiedzany był więc licznie przez znamienite nazwiska ze świata filmu. 

Bulgari nieco później, bo w latach 70., otworzył swoje pierwsze sklepy w takich metropoliach jak Nowy Jork, Paryż, Genewa i Monte Carlo. Na początku lat 90. firma zaczęła zaś wdrażać projekt polegający na dywersyfikacji przedsiębiorstwa uzupełniając swą ofertę o nową linię perfum Bvlgari. Zapachy te w świecie perfum kojarzą się nieodłącznie z drogocennymi klejnotami. To w tym właśnie czasie marka zyskała ugruntowaną pozycję firmy luksusowej, uznawanej na całym świecie.   

Dziś pierścionki i wisiorki z kultowej serii B.zero1 są uważane za nowoczesną klasykę i jedną z najlepiej sprzedających się biżuterii damskiej i męskiej tej marki. Okrągła zawieszka i pierścionek z tej linii wzorowane były na Koloseum. Kreacje z tej linii są wykonane z żółtego, różowego oraz białego złota, platyny i kombinacji kilku metali szlachetnych, a każdy z nich ma słynny napis Bvlgari na swych krawędziach. 

Ta włoska marka wyróżnia się od początku swego istnienia pionierskim duchem, poczuciem stylu i wykwintnością oraz mistrzowskim wyczuciem barw. 

Cartier – czarna pantera jako symbol luksusu 

Firma Cartier to francuski konglomerat dóbr luksusowych, który projektuje, produkuje, dystrybuuje oraz sprzedaje prestiżowe biżuterię i zegarki. Marka powołana do życia przez Louisa-François Cartiera w Paryżu w 1847 r. pozostawała pod kontrolą rodziny do 1964 r. Obecnie firma należy do grupy dóbr luksusowych Richemont. Kamieniem węgielnym dla Cartier okazała się, tworzona przez niego, biżuteria dla francuskiej cesarzowej Eugenii. Dopiero w roku 1888 kolekcja tej marki została poszerzona o zegarki. 

Prawdopodobnie najbardziej znanym projektem Cartiera jest słynna kolekcja Panthère, której początki sięgają 1914 roku. Wtedy właśnie Louis Cartier zlecił francuskiemu ilustratorowi, George’owi Barbierowi, narysowanie „Damy z Panterą”. Ilustrację tę wykorzystano później w reklamie. Od tego czasu czarna pantera stała się bardziej zmysłową, tajemniczą i niebezpieczną istotą. Dla Cartiera pantera to symbol elegancji i wdzięku. Nie powinno zatem dziwić, że producent stworzył całą kolekcję inspirowaną tym drapieżnikiem. Zegarki z linii Panthère do dziś cieszą oko szlachetnymi materiałami – złotem i lśniącymi diamentami. Pierwszą natomiast biżuterią z tej kolekcji był zegarek wysadzany onyksem i brylantami. Od tego momentu aż do dziś w ramach tej linii produkowane są pierścionki, naszyjniki, bransoletki, wisiorki, bransolety, zegarki i kolczyki w najróżniejszych odmianach, z najpiękniejszymi kamieniami szlachetnymi oraz z najbardziej szlachetnych kruszców. 

Kolejnym klasycznym i ponadczasowym projektem Cartiera jest pierścionek Trinity z kolekcji o tej samej nazwie. Prosty pierścionek, z trzema zazębiającymi się obrączkami wykonanymi z różnych metali szlachetnych, powstał w 1924 roku, a popularny i rozpoznawalny jest do dziś. 

Bransoletka Love od Cartiera to jeden z absolutnych hitów tej marki, stanowi ikonę projektów biżuteryjnych. W dzisiejszych czasach jawią się one bowiem jako symbole jubilerstwa najwyższej jakości. Projekt tej bransolety powstał w 1970 roku w Nowym Jorku. Bransoletka ściśle przylega do nadgarstka, ma kształt owalu, składa się z dwóch sztywnych łuków, zakładanych i zdejmowanych za pomocą dwóch funkcjonalnych śrub umieszczonych po obu stronach bransoletki. Projekt ten można odnaleźć zarówno na bransoletkach, jak i pierścionkach z żółtego, różowego lub białego złota.  

Chopard –  małe diamenty robią wielkie rzeczy

To szwajcarska firma mająca swoją siedzibę w Genewie. Już od 1860 roku marka ta produkuje wyjątkowe, najwyższej jakości biżuterię, zegarki oraz akcesoria. Firmę założył Louis-Ulysse Chopard. Od roku 1963 Chopard należy do niemieckiego jubilera z Pforzheim – niemieckiej rodziny Scheufele. Wielką wagę w ocenie produktów biżuteryjnych tej marki przykłada się do ręcznej, rzemieślniczej pracy jej wykonawców. 

Od początku swego istnienia dom handlowy Chopard zajmował się masową produkcją zegarków naręcznych i kieszonkowych. Wyjściowo miały one dyskretny wygląd, ale na początku XX wieku specjalną niszę zajmowały zegarki wykonane z metali szlachetnych, inkrustowane diamentami. Dopiero we wspomnianym już 1963 roku asortyment domu został uzupełniony o oprawki okularowe i biżuterię.

Seria Happy Diamond jest jedną z najbardziej znanych linii Chopard i jest używana zarówno w zegarkach, jak i w ozdobach jubilerskich firmy. Jej cechą szczególną jest fakt, iż swobodnie oscylujące diamenty poruszają się w niej tam i z powrotem, pomiędzy dwoma szafirowymi okularami. 

Kreacje Happy Diamonds są zabawne, gdyż „tańczące” w nich diamenty poruszają się i wirują między szafirowymi kryształami.

Piaget – oda do światła i przepychu

Firma Piaget została założona w Szwajcarii w 1874 roku przez zegarmistrza Georgesa-Édouarda Piageta. Ducha marki jej założyciel rozpalił w szwajcarskich górach Jura na wysokości ponad 1000 metrów, w malej wiosce La Côte-aux-Fées. Piaget od najmłodszych lat fascynował się zegarmistrzostwem, a w wieku zaledwie 19 lat założył własny warsztat na farmie swoich rodziców. Tutaj poświęcił się tworzeniu mechanizmów oraz komponentów o wysokiej precyzji. Firma w 1957 roku wprowadziła na rynek wyjątkowo płaski zegarek i wywołała tym faktem sensację na targach zegarków w Bazylei. Uwagę i zachwyt wywołał najcieńszy na świecie mechanizm do zegarków automatycznych. 

Niezwykłe wyroby jubilerskie i zegarmistrzowskie Piageta z dumą zostały zaprezentowane po raz pierwszy w premierowym butiku marki w Genewie w roku 1959. Do dziś zresztą, na obrzeżach Genewy, znajdują się warsztaty złotnicze Piaget, w których powstaje wysokiej jakości luksusowa biżuteria. 

Piaget zasłynął również wprowadzeniem do zegarmistrzostwa kamieni szlachetnych, co zupełnie zrewolucjonizowało sposób wykorzystania koloru, który stał się znakiem rozpoznawczym tej marki.

Niewątpliwą ciekawostką w odniesieniu do tej firmy jest fakt, iż – połączeni wspólną miłością do złota – Piaget i Salvador Dali, zjednoczyli swoje siły. Piaget nabył prawa do korzystania z projektów mistrza i w ten sposób, w roku 1967, powstała kolekcja limitowana marki. Warto też wspomnieć o Jackie Kennedy, ikonie stylu, która nosiła – podobnie jak Warhol, luksusowy zegarek Piageta.

Ekskluzywna biżuteria Piaget charakteryzuje się odważnym stylem łączenia  metali szlachetnych, nowatorskich linii, czystych klejnotów, co ujawnia całą fantazję jego projektantów oraz rzemieślników najwyższej klasy. Tak oto Piaget zmienia od lat drogocenną biżuterię w arcydzieła sztuki. Jego diamentowe wyroby sięgają szczytów rzemiosła.

Pomellato – siła koloru i urok lekkości

Włoski producent biżuterii Pomellato swą przygodę z wysokiej klasy biżuterią rozpoczął w Mediolanie w 1967 roku. Firmę założył Pino Rabolini, który od samego początku uważany był za pioniera w świecie biżuterii, który wyznaczał trendy w modzie i tym samym nadał swojej firmie własną tożsamość. Kreacje Pomellato są zawsze kolorowe i nieszablonowe, zachwycają wyjątkową lekkością. 

Ta piękna, zapadająca w pamięć, kreatywna i kolorowa biżuteria powstaje w Mediolanie. Charakteryzuje ją czerwone złoto połączone z różnokolorowymi kamieniami czy diamentami. Nudo Collection firmy Pomellato jest już uważana za nowoczesny klasyk. Projekt tej kolekcji powstał w 2001 roku i do dziś zachwyca prostotą łączoną z kolorowymi kamieniami półszlachetnymi. 

Tamara Komolli – inspiracja kroplą wody

Ta niemiecka producentka biżuterii – Tamara Comolli – jest wciąż stosunkowo młodą firmą w segmencie biżuterii wysokiej jakości. Jej niezwykłe i kolorowe kolekcje przenoszą te projekty na zupełnie nowy poziom. Szczególną uwagę zwraca się na wykorzystanie szczególnie rzadkich i kolorowych klejnotów. Najbardziej znaną kolekcją Tamary Comolli jest kolekcja Mikado, w której główną rolę grają kamienie jubilerskie o szlifie stożkowym.

Od momentu powstania marki, czyli od roku 1992, inspirowani wielką miłością do morza i niekończącą się pasją do jakże wyjątkowych kamieni szlachetnych, projektanci firmy tworzą propozycje emanujące elegancją i kobiecością.

Tiffany & co. –  najbardziej kultowe pierścionki zaręczynowe na świecie

Kto z nas nie zna tego filmowego klasyka z Audrey Hepburn „Śniadanie u Tiffany’ego”? Firma Tiffany & Co. wyrobiła sobie markę nie tylko dzięki kinowej opowieści o ślicznej Holly żyjącej na koszt bogatych adoratorów. Przede wszystkim jest jubilerem, który został założony w 1837 roku w USA w Nowym Jorku i  już od momentu powstania firma Tiffany stała się firmą globalną. W ponad 300 własnych sklepach marka sprzedaje kosztowną biżuterię, kamienie szlachetne, zegarki na rękę oraz liczne akcesoria ze złota i srebra, a ofertę firmy uzupełniają wspaniałe srebrne zastawy stołowe. Założycielem tej legendarnej marki jubilerskiej był Charles Lewis Tiffany

Tiffany & Co. słynie szczególnie z pierścionka zaręczynowego, który marka wypuściła na rynek w roku 1886. Charles Lewis Tiffany wprowadził najsłynniejszy model nazywany do dziś the ring of ringThe Tiffany Setting. Kamień (tzw. soliter) po oszlifowaniu osadzany jest w oprawie ze złota lub platyny. Gniazdo, które otula kamień, składa się z charakterystycznych sześciu zębów. Dzięki temu diament lśni najpiękniej, gdyż dociera do niego dużo światła i ukazuje ono cały jego blask. Pierścionki tej marki wykonywane są ręcznie, a brylanty realizują najwyższą jakość w znanej skali 4C. Znana jest również wersja pierścionka z zaledwie czterema ustawieniami, co zapewnia diamentowi optymalny wpływ światła i wyjątkowy blask klejnotu. Ten konkretny model pierścionka szczególnie w USA postrzegany jest jako symbol pierścionka zaręczynowego.

Znakiem firmowym Tiffany & Co., znanym i rozpoznawalnym na całym świecie, jest niewątpliwie opakowanie, firmowe pudełko w kolorze jaj drozda, czyli w odcieniu niebieskim, tzw. Blue Box. Niebieski odcień jest zresztą do dziś stosowany na pudełkach, w katalogach, torbach na zakupy, broszurach, stronie internetowej, w reklamach i materiałach promocyjnych firmy. Kolor ten stał się jednym z najwyraźniejszych symboli marki i doczekał się dla siebie nazwy „Tiffany Blue”. Kolor został zresztą zarejestrowany jako znak towarowy i towarzyszy marce w zasadzie od początku.

Van Cleef & Arpels – uwielbienie dla symetrii i koloru

Historia marki rozpoczęła się pod koniec XIX wieku, kiedy Alfred Van Cleef, syn szlifierza diamentów, poznał piękną Estelle Arpels – córkę handlarza kamieniami szlachetnymi. Para pobrała się w roku 1895. Ich miłość do kamieni, wspólna pasja i zapał sprawiły, że właśnie z jubilerstwem złączyli swoją przyszłość. Wkrótce potem Alfred wraz z bratem Estelle – Salomonem Arpels założyli wspólną markę biżuteryjną. Był wtedy rok 1896, a serce marki biło w Paryżu. W ciągu kilku lat do firmy dołączyli jeszcze dwaj bracia Estelle. Marka rozrastała się i szybko zdobyła tytuł wykwintnej i ponadczasowej.

Van Cleef & Arpels przoduje dziś jako marka w tworzeniu biżuterii, dla której głównymi inspiracjami są fauna i flora. W dziedzinie biżuterii luksusowej zaistniała głównie dzięki popularności, która osiągnęła wśród nazwisk znanych ze świata arystokracji, głów państw oraz aktorów. W 1966 roku firmie zlecono nawet wykonanie korony koronacyjnej dla cesarzowej Farah Pahlavi. Wykonanie tego dzieła zajęło aż 11 miesięcy, a korona oprawiona została 36 szmaragdami, 36 rubinami, 105 perłami i 1469 diamentami.

Najpopularniejszą do dziś jest jednak kolekcja Alhambra zaprezentowana światu w roku 1968. Miała być ona symbolem pokoju i szczęścia, dlatego też wykreowała charakterystyczny kształt nawiązujący do czterolistnej koniczynki, ale o nieco łagodniej zarysowanych płatkach. W ten oto sposób zaistniał kształt alhambra, który funkcjonuje od tego czasu stale w kanionie jubilerskim. Alhambra w odsłonie znanej od Van Cleef & Arpels wykańczana była złotymi perłami i wykonywana z najwyższej jakości materiałów. Stała się też szybko ikoną marki i jej znakiem rozpoznawczym. Biżuteria z tej linii występuje w bogatej gamie kształtów i kolorów jako naszyjniki lub zawieszki. Projekt stanowi piękne dopełnienie niemal każdej stylizacji.

Od swoich początków marka Van Cleef & Arpels kreowała wyjątkowy styl wyróżniający się uwielbieniem dla symetrii, form kubistycznych oraz intensywnych barw. Na pierwszy plan wysuwają się w projektach firmy kolorowe kamienie szlachetne, wielobarwne klejnoty, a także – nowatorsko stosowane w jubilerstwie – kolorowe emalie, lakiery czy materiały egzotyczne.

Zdecydowanie przełomowym dla marki był moment wprowadzenia przez nią do sprzedaży przedmiotów codziennego użytku zdobionych bogato kolorowymi kamieniami szlachetnymi. Ugruntowały one pozycję marki na świecie. Klienci pokochali bowiem grzebienie lub papierośnice wykonane w pracowniach Van Cleef & Arpels. Firma zasłynęła również z wyjątkowych, bogato zdobionych pudełek na damskie drobiazgi zwanych minaudière. Bogate i wytworne damy szybko zachwyciły się tymi użytkowymi, małymi dziełami sztuki, które mieściły w sobiegrzebień, biżuterię czy szminkę.

Historia marki Van Cleef & Arpels oparta jest na wielkiej miłości jej twórców do kamieni szlachetnych oraz najpiękniejszych form. Stanowi inspirację do wykorzystywania pasji i tworzenia w oparciu o nią czegoś zupełnie wyjątkowego.

Wellendorff – jedwab ze złota

Producent biżuterii Wellendorff to firma rodzinna z siedzibą w Pforzheim w Badenii-Wirtembergii, założona w 1893 roku przez Ernsta Alexandra Wellendorffa. Wśród klientów manufaktury biżuterii znaleźli się na przestrzeni czasów m.in. rosyjski car oraz brytyjska rodzina królewska.

Najbardziej znanym modelem firmy Wellendorff jest zdecydowanie złoty pierścionek ze sznurka czy też linki jedwabnej. Pierścionek składający się z kilku obrotowych pierścieni uznawany jest dziś za ponadczasowy klasyk, który produkowany jest w niemal niezmienionej formie od 1977 roku.  

Wellendorff znany jest w świecie z naszyjnika utkanego z 18-karatowego złota, który uważany jest za najbardziej miękki w dotyku naszyjnik na świecie oraz z diamentu „W”, który jest niewątpliwym znakiem towarowym firmy.

Wellendorff ma obecnie swoje butiki w Ameryce Północnej, Europie Środkowej i Azji i jest reprezentowany na całym świecie przez sieć wyselekcjonowanych jubilerów.

Za biżuterię ponadczasową uznaje się od lat taką, która ma uniwersalny charakter, pasuje do większości stylizacji. Ponadczasowość biżuterii to również jej znaczenie sentymentalne. Uniwersalnego charakteru ozdobom  jubilerskim nadają oczywiście materiały, z których są wykonane – złoto, srebro, platyna, kamienie szlachetne, diamenty czy perły.

Wiadomo, iż biżuteria jubilerska jest opcją najdroższą, ale też najbardziej wyszukaną i wykonaną z wyjątkowym pietyzmem oraz z najlepszych materiałów, przez mistrzów rzemieślników. Te najwspanialsze projekty ozdób jubilerskich wymyśla się i tworzy w najlepszych pracowniach złotniczych na świecie, dzięki czemu zyskują one niepowtarzalność i wyjątkowość. Trzeba za jakość również zapłacić odpowiednie kwoty, ale z całą pewnością zakup takiej biżuterii to – obok wielkiej przyjemności – również, a może przede wszystkim inwestycja i dywersyfikacja portfela.

Obecnie jednak te największe i znane firmy, które znacząco zdominowały rynek, produkują podobną biżuterię w dużej ilości kopii, przy jednoczesnym zachowaniu drogich kruszców. Ich jakość wykonania jest wciąż świetna, ale jej indywidualny charakter ulega rozmyciu. Za personalizowane projekty trzeba zapłacić w prestiżowych butikach jubilerskich duże pieniądze, choć chętnych oczywiście nie brakuje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.